hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بوشهر| بحران آب بیخ گوش دریا

بوشهر| بحران آب بیخ گوش دریا

همزمان با کل کشور بحران آب در بوشهر هم جدی است. رشد جمعيت و مصرف بی‌رویه و فشار بیش‌ازحد به منابع آب‌های زيرزميني استان در کنار خشكسالي هاي متعدد در ١٠سال اخير استان، بحران آب را در استان دوچندان کرده است. 

به گزارش ایسنا، از ۱۶ دشت استان بوشهر، ۱۲ دشت به دلیل برداشت بیش از توان اکولوژیک به دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل‌شده‌اند و سطح آب‌های زیرزمینی آن‌ها به‌طور پیوسته در حال افت است و ۴ دشت دیگر نیز به دلیل هم‌جواری با دریا قابلیت و پتانسیل کشاورزی ندارند. با این حساب دیگر نمی‌توان روی آب‌های زیرزمینی این استان برای تأمین آینده آب مردم این استان حسابی باز کرد و از آن‌سو از 260 لیتر متوسط مصرف روزانه شهروندان این استان 200 لیتر تبدیل به آب خاکستری می‌شود و یا فاضلاب شده و یا راه خلیج‌فارس را پیش می‌گیرد؛ بالغ‌بر ۱۶ میلیون مترمکعب پساب بدون هیچ بهره‌برداری در حاشیه دریا تخلیه می‌شود! و همه این‌ها در شرایطی است که منابع تأمین‌کننده آب استان بوشهر شامل سد کوثر، چشمه ساسان، چاه‌های سربالش کازرون و آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر و کنگان در فصل گرم سال توانایی تأمین صددرصدی آب استان را ندارند، منابع آب زیرزمینی بوشهر ازلحاظ کیفی هم شرایط مساعدی ندارند. بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، تنها ۴ درصد از این منابع قابلیت استفاده به‌عنوان شرب و ۴۶ درصد از آن با رعایت محدودیت قابلیت استفاده کشاورزی دارند. مابقی آب‌های زیرزمینی این استان تنها در مصارفی چون شور ورزی و آبزی‌پروری قابل‌استفاده هستند. بخش کشاورزی، مصرف‌کننده حدود ۸۰ درصد از کل آب‌های سطحی و زیرزمینی استان بوشهر است. درحالی‌که خشکسالی بیش از ده‌ساله از یک‌سو موجب کم شدن آورد رودخانه‌ها و از سوی دیگر موجب تغذیه نشدن منابع آب زیرزمینی شده است. در دسترس نبودن منابع آب سطحی باعث هجوم کشاورزان به آب‌های زیرزمینی شده و به اتمام رساندن این منبع نیز موجب بازخواست شدن ما توسط نسل آینده می‌گردد. طرح مطالعات استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بوشهر باهدف ساماندهی وضعیت پساب خروجی از این تصفیه‌خانه و ارائه راهکارهای استفاده بهینه از آن توسط شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در حال انجام است.

بوشهر ازلحاظ حجم آب نامتعارف رتبه دوم کشوری را دارد

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: استان بوشهر ازلحاظ حجم آب نامتعارف رتبه دوم را در کشور دارد که این حجم بالای آب برای استانی با وسعت و جمعیت بوشهر بسیار چشمگیر است. جابر مظفری زاده افزود: این استان دارای پتانسیل‌های فراوانی در زمینه وجود آب‌های نامتعارف است و با یک مدیریت اصولی و نوآورانه، می‌توان آینده‌ای بدون بحران آب را برای بوشهر متصور شد.او اضافه کرد: آب‌های نامتعارف شامل کلیه آب‌هایی است که به‌طورمعمول و مرسوم از آن‌ها استفاده نمی‌شود، مانند آب‌های شور، لب‌شور، آب‌های خاکستری مثل آب فاضلاب و آب‌های صنعتی و آب‌های گوگردی و امثال آن...او ادامه داد: این سرانه بالا در حالی است که از ۱۶ دشت استان بوشهر، ۱۲ دشت به دلیل برداشت بیش از توان اکولوژیک به دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل‌شده‌اند و سطح آب‌های زیرزمینی آن‌ها به‌طور پیوسته در حال افت است و ۴ دشت دیگر نیز به دلیل هم‌جواری با دریا قابلیت و پتانسیل کشاورزی را ندارند.

پسابی که به دریا می‌رود

مظفری زاده تصریح کرده، سرانه مصرف آب شرب در شهر بوشهر حدود ۲۵۰ لیتر تخمین زده می‌شود. هم‌اکنون و به دلیل تکمیل نبودن شبکه فاضلاب این شهر بالغ‌بر ۱۶ میلیون مترمکعب پساب بدون هیچ بهره‌برداری در حاشیه جاده عالیشهر و دریا تخلیه می‌شود. مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: این حجم از آب خاکستری علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در محل تخلیه، موجب آلودگی محیط‌زیست و منابع آب زیرزمینی نیز می‌شود، این در حالی است که تنها با ایجاد یک تصفیه‌خانه می‌توان به منبعی پایدار و باکیفیت مناسب دست‌یافت و از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد. مظفری زاده گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده و پس از اتصال شبکه فاضلاب شهرهای عالیشهر و چغادک به این تصفیه‌خانه در افق ۱۴۰۵، حجم ورودی به تصفیه‌خانه مذکور به بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد